Lustgas: ett hälsoproblem men också trafiksäkerhet

6% av belgiska förare erkänner att komma bakom ratten minst en gång i månaden efter inandning av lustgas. Bland ungdomar är problemet ännu mer uttalat eftersom 15% av förarna under 34 år regelbundet konsumerar detta ämne innan de tar vägen. Detta framgår av en storskalig studie om lustgas utförd av Vias-Institutet. Mycket ofta kombineras detta läkemedel med alkohol eller andra narkotiska droger och det är därför Vias-Institutet och Giftkontrollcentret varnar för de korta och långsiktiga konsekvenserna av lustgas, både för hälsa och för trafiksäkerhet.

Att köra under påverkan av droger så som lustgas är ett stort problem på våra vägar. Under de senaste åren har det funnits ett stort intresse för användningen av lustgas. Detta ämne kan inte upptäckas genom ett test men har fortfarande en betydande inverkan på körförmåga och trafiksäkerhet. För att lära dig mer om problemets omfattning genomförde Vias-institutet en undersökning bland ett representativt urval av 6 000 svenskar och resultaten är ganska uppbyggda.

lustgas: 6% av alla förare…

6% av belgarna rapporterar körning minst en gång i månaden efter att ha tagit lustgas. Det är särskilt i Bryssel som problemet är mest markerat: 15 procent av förarna erkänner att de konsumerar det regelbundet. Detta är 3 gånger mer än i Flandern och Vallonien. Totalt sett kör män (8%) dubbelt så mycket under lustgas som kvinnor (4%).

… men 31% av ungdomarna i Bryssel

lustgas är särskilt populär bland unga förare. 14% av förarna under 34 år säger att de andas in i lustgas varje månad innan de kör. Bland unga manliga förare är problemet med lustgas ännu mer utmanande. I Bryssel rapporterar 1 av 3 unga pojkar (31%) körning under påverkan av detta ämne, vilket är 2,5 gånger mer än i Vallonien (12%).

Vi ser liknande trender i “vanlig” droganvändning under körning. Körning under påverkan av droger och lustgas är vanligare i staden än i landet.

Ofta i kombination med andra droger och / eller alkohol så som lustgas

Enligt undersökningen kör 5% av de svarande under påverkan av lustgas och andra droger. “Ensam” 1% indikerar att bara skratta gas och inga andra droger.

Professor Dominique Vandijck, biträdande generaldirektör för Giftkontrollcentret bekräftar trenden och varnar för konsekvenserna av kombinerad konsumtion: “olyckor på grund av konsumtion av flyktiga ämnen, såsom lustgas, är inte ovanliga och kan vara dödliga . Kombinationen med andra narkotiska droger som alkohol, lugnande medel eller andra droger ökar effekten och gör användningen extremt farlig “.

lustgas, vad exakt är det ?

lustgas eller lustgas har använts i mer än 200 år. På grund av dess analgetiska egenskaper används den under vissa kirurgiska ingrepp. Livsmedelsindustrin använder den också i sifoner i chantilly till exempel, varför detta ämne är så lättillgängligt. Vanligtvis tömmer användarna patronerna i en kolv innan de inhalerar gasen.

Skratta eller kör, du måste välja

Efter inandning av lustgas uppträder en euforisk känsla omedelbart, ofta åtföljd av giggles och hallucinationer. Ju större dos, desto kraftfullare effekterna, men också ju högre riskerna.

Intoxicating liknar alkohol. Yrsel, illamående, desorientering i tid och rum, minskad lyhördhet och en allmän känsla av berusning är vanliga symtom. Drunkenness kan också bli aggression och leda till förvirring och hänsynslöshet. lustgas avlägsnas snabbt, men efter inandning kan bedövning fortfarande vara några timmar. Dessa är alla faktorer som kan orsaka olyckor och är därför oförenliga med att köra ett fordon. Dessutom, om användaren andas för mycket lustgas och inte tillräckligt med luft, saknar hans hjärna syre, vilket kan leda till förlust av medvetande, koma eller till och med död.

Långtidseffekter

Inhalerade ämnen är giftiga och upprepad konsumtion kan orsaka irreversibel skada. Försämring av njur-och leverfunktioner, vissa cancerformer, anemi och vitamin B12-brist med nervsystemet (trötthet, stickningar och förlamning, humörstörningar etc.) är några exempel på konsekvenserna av långvarig användning.

Upptäckt och sanktioner

lustgas kan inte upptäckas genom ett test och det är inte förbjudet i sig, vilket inte betyder att polisen inte kan ingripa. Enligt avsnitt 8.3 i lagen om motorvägstrafik måste föraren ha de fysiska egenskaper som krävs för att utföra alla de manövrer som åligger honom och måste ha konstant kontroll över sitt fordon. Varje överträdelse av denna artikel anses vara ett brott av 2: a graden och straffas med böter på 116 Euro.

Dessutom kan polisen också upptäcka att föraren är i ett tillstånd som är analogt med berusning, det vill säga tillståndet hos en person som, som ett resultat av absorptionen av droger eller droger, befinner sig i ett tillstånd nära berusningens tillstånd. Externa tecken kan varna polisen: en osäker gång, blodsprängda ögon, en gaffeltunga och/eller en pasty mun, etc.It kan leda till böter på 200 till 2000 euro och förverkande av rätten att köra ett motorfordon under en period av minst en månad, eller till och med permanent.

Hur många olyckor orsakar lustgas ?

År 2020 fanns det flera olyckor med ungdomar, där patroner av lustgas hittades i bilen. Men eftersom lustgas inte är spårbar är det svårt att uppskatta det exakta antalet sådana olyckor. Det är å andra sidan känt att risken för en olycka i kombination med alkohol och/eller andra ämnen är 200 gånger högre än när föraren är ren. Även om en förare inte tar lustgas men hans passagerare har förbrukat det, kan passagerarnas skratt orsaka mycket distraktion och förlust av koncentration.

Slutsats

För många verkar lustgas som en ofarlig (och billig) narkotisk. Det kan dock få avsevärda effekter på deras konsumenters körförmåga och hälsa. I vårt land kör nästan 1 av 7 unga förare varje månad efter att ha tagit lustgas, ofta i kombination med andra ämnen. Det finns ett behov av att öka medvetenheten om de kort – och långsiktiga effekterna av detta läkemedel.

Enligt Dominique Vandijck från giftkontrollcentralen: “att ta lustgas medför allvarliga kort – och långsiktiga hälsorisker, som till och med kan vara dödliga . Denna fara ökar signifikant i kombination med andra ämnen. Användningen går inte hand i hand med att köra ett fordon, och det är aldrig nödvändigt att följa med en förare som har tagit den. Om en konsument är i trubbel, ta dem till ett lugnt, välventilerat område och ring Giftkontrollcentret för expertråd om hur man går vidare. »